Kennisoverdracht & nabijheid

Laatst, tijdens een werkbespreking ter voorbereiding van een congres, vroeg iemand mij waar mijn wetenschappelijk onderzoek nu over gaat. ‘Kennisoverdracht, in complexe (besluitvormings-) omgevingen’. Als ik dat mijzelf hoor zeggen weet ik dat beroepsdeformatie ook bij mij op de loer ligt. In normaler Nederlands: hoe krijg je nieuwe wetenschappelijke informatie tussen de oren van mensen in een speelveld waar veel verschillende partijen zich bewegen en waar verschillende belangen een rol spelen?

Maar ik zag in mijn onderzoek: nieuwe kennis is geen recept, maar een smaakbeleving.

 

‘En’, vroeg de man aan de andere kant van de vergadertafel ‘wat is daarop je antwoord?’ Tot voor kort volgde een wat wollig relaas waarin zinnen met woorden als ‘nog druk bezig’ en ‘een literatuurstudie waaruit blijk dat’ standaard voorkwamen. Nu antwoordde ik echter direct: ‘Nabijheid’. In een proces van kennisoverdracht is het van wezenlijk belang dat je ervoor zorgt dat zoveel mogelijk neuzen dezelfde kant op staan. Om dat voor elkaar te krijgen moet je, als wetenschapper of andere ‘kennisbrenger’, in de buurt van je doelgroep zijn. Weten wat er speelt, of op z’n minst kunnen inschatten hoe zij tegen de nieuwe kennis aankijken.

Kennis wordt vaak opgevat als iets wat wordt ontwikkeld om vervolgens over een groep mensen te worden ‘uitgespuugd’. Zo, klaar. Ga het nu maar gebruiken. Veel mensen vinden het vervolgens gek dat er soms niets of nauwelijks iets met hun nieuwe informatie wordt gedaan. Vond ik ook. Maar ik zag in mijn onderzoek: nieuwe kennis is geen recept, maar een smaakbeleving. Iemand kan, je recept eenmaal doorgegeven, dezelfde maaltijd maken. Het is echter niet het recept, maar de smaakbeleving die bepaalt wat een ander met nieuwe kennis doet. En smaken verschillen nu eenmaal. Ze zijn deels gevormd door eerdere ervaringen. Voor een deel liggen ze al vast: de meeste mensen houden van zoet, maar niet iedereen houdt van drop. En hield je van drop en heb je je er een keer zo misselijk aan gegeten, dan heb je kans dat de ervaring je ervan weerhoudt om in het vervolg ook maar één dropje in je mond te steken.

Met kennis is het niet anders. De meeste mensen houden van een schone leefomgeving. Maar was je als kind al gewend om met de auto naar school te worden gebracht en altijd droog en warm ergens aan te komen, dan is de kans groot dat je als volwassene, hoe begaan met het milieu je ook bent, sneller de auto pakt dan de fiets of de trein. Ook al weet je dat je daarmee bijdraagt aan een slechtere luchtkwaliteit voor je medemens.

Ervaringen zijn, met andere woorden, van grote invloed op wat mensen doen als nieuwe kennis tot hen komt. Wat relevante ervaringen in relatie tot nieuwe kennis zijn, welke ervaringen hindernissen kunnen vormen bij de opname van nieuwe kennis, kom je alleen te weten door in de nabijheid van je doelgroep te zijn. En door te luisteren. Een belangrijke eerste stap wil je nieuwe informatie aan de man brengen.

Deel deze pagina via:Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *